آموزگار چند پایه
آموزگار چند پایه
آموزش ابتدایی
نوشته شده در تاريخ جمعه 7 بهمن 1390برچسب:, توسط نصیری |

شستشوی مغزی دو هدف دارد:

1-    وادار کردن فردی بی گناه به پذیرش اینکه علیه مردم یا دولت مرتکب جرمی جدی شده است.
2-    تغییر اجباری دیدگاه سیاسی فرد تا آن حد که عقاید قبلی خود را رها کند و ایدئولوژی جدید را بپذیرد.
برای رسیدن به اهداف فوق اقدامات زیر انجام می شود:
1-    کنترل همه جانبه و فراگیر : سراسر وجود زندانی حتی فوريترین نیازهای او نیز تحت کنترل قواعد سختی است که خواب و بیداری اورا نیز در بر می گیردو هدف آن است که سوژه در معرض آزار روانی قرار گیرد و این باور در او به وجود آید که زندان بان او قادر مطلق است و او ناتوان مطلق .
2-    عدم اطمینان : در چند هفته اول به متهم چیزی در مورد اتهاماتش گفته نمی شود و سوالاتش با خشونت تمام جواب داده می شود .
3-    منزوی کردن: به محض بازداشت ارتباط او با دنیای خارج به کل قطع می شود و فقط اطلاعاتی را که زندان بان تشخیص می دهد دریافت می کند.
4-    شکنجه: فرد در معرض انواع شکنجه های جسمی و روحی قرار می گیرد. ممکن است گفته شود که همسرش طلاق گرفته و با نزدیک ترین دوستانش علیه او متهد شده است. بازجویی شدید به مدت 12یا 16 ساعت مداوم و بی خوابی های پی در پی بر اثر بازجویی ها تا آنجا ادامه می یابد که زندانی آمادگی مطلوب را جهت تاثیر پذیری روانی پیدا کند.
5-    ایجاد فرسودگی و ناتوانی جسمی: برقراری رژیم غذایی سخت و خاص تا وزن و توانایی او به سرعت کاهش پیدا کند.
6-    تحقیر شخصیت: زندانی از زمان بازداشت در میابد که جرم یا اتهام او سبب شده تا از همه ارزش و احترام خود محروم شودفرد زندانی هر قدر مهم تر باشد تحقیر او بیشتر می شود .
7-    مسلم فرض کردن جرم: این روش موذیانه ترین تدابیری است که به کار گرفته می شود. بازجوها سعی می کنند با طرح این فرض به زندانی ثابت کنند که به طور قطع و یقین مرتکب جرم شده است.
8-    توالی وقایع: پس از یک دوره شک و سردرگمی زندانی به رفتار گذشته خود فکر می کند تا شاید در میان آنها گفتار یا کرداری را بیابد که دلیل بر گناهکاری او باشد.
9-    روش بحث و گفتگو: پژوهشهای اخیر روانشناسان اجتماعی نشان می دهد که ایجاد بحث و گفتگو بین دو طرز تفکر، افراد را زودتر مجاب مي كند تا تبلیغات یک طرفه ،که در آن تنها مبلغ سخن می گوید.
10-شایعه: انتقال پیام یا خبری يا پيام شفاهی است که در زمان اندکی در سطح گسترده جامعه پخش میشود بدون آنکه منبع آن شناخته شود .     ابهام × اهمیت خبر= شایعه
 در شایعات دو فرایند وجود دارد: 1-فرآیند تعدیل (به جزئیات تبدیل شدن )   2-برجسته سازی(تاکید بر روی یک جزء)
همیشه شایعات جزئی از واقعیات با خود دارند.
ویژگیهای شایعه:
             1-منبع نامشخص    2-مخاطبان نا همگون و پراکنده   3-مجراهای انتقال رسمی و غیررسمی 
4-شبکه های پخش ناپایدار و زودگذر5-سرعت شگفت انگیز 6-محتوای تازه و به روز 7-هزینه اندک 8-قابلیت پذیرش بسیار9-ناموثق ترین نوع خبر10-قابلیت کنترل بسیار دشوار 11-نوعی فرافکنی12 -تولید ساده   13-بازتاب غیر قابل پیش بینی 14-مبارزه با آن پیچیده و دشوار است. 15-بدون هرگونه احساس گناه
علل انتشار شایعه:
 1-هیجان و ناامنی(هرچه رابطه بین مسئولان و مردم کمتر باشد شایعه بیشتر اوج می گیرد) 2-درگیری افراد (مثل در گيري نامزدهای انتخاباتی) 3-عدم آگاهی دقیق افراد از حوادث و اتفاقات 4-تازگی اطلاعات 5-ضربه زدن 6-جلب توجه 7-واضح صحبت نکردن 8-پرکردن سکوت 9-پنهان کردن اطلاعات مهم  توسط مسئولان 10-عدم مشارکت افراد در تصمیم گیری ها
رابطه بین شایعه و اغتشاش : شایعات اگر کنترل نشوند در سیستم ایجاد اخلال و اغتشاش خواهند کرد. روند ایجاد شایعه تا انتها به صورت زیر است:
1-زمزمه آرام ،پچ پچ کردن
2-زمانی که شایعات شکل خاص به خود می گیرند(ایجاد هیجانات اجتماعی)
3-اغتشاش
4-مجددا زمزمه آرام
اهداف شایعه ساز از شایعات بی اساس در محورهای زیر خلاصه می شوند:
الف)ایجاد بدبینی به نظام و مسولان جامعه ب)افزایش نگرانی و اضطراب در مردم ج)ترور شخصیت د)ایجاد فضای نا سالم اجتماعی و)ایجاد تقابل و صف بندی میان قشرهای مختلف مردم
چگونگی خنثی سازی شایعه در افکار عمومی:
1-حضور مسولان در میان مردم
2-پرهیز از شعارهای بدون عمل
3-ارائه به موقع خبر و پرهیز از سانسور در اطلاع رسانی
4-ارائه یک تحلیل و جمع بندی مشخص از شرایط حاکم بر کشور و در میان گذاشتن واقعیات و مشکلات با مردم 
نکته: نارضایتی ،سرخوردگی،ملال و بیکاری ،شایعه را در یک جامعه تقویت می کند و بهترین روش مقابله با آن اطلاع رسانی دقیق است.
کارگزار تبلیغ : برای موفقیت در کار خود نیازمند رهبران فکری یا نفوذمندان است.
کارآمدی نفوذمندان به عوامل زیر بستگی دارد :
1-    معتمد بودن نفوذمندان
2-    توانایی در تطبیق پیام خود با افراد
3-    پاداش فوری به پیام گیران توسط نفوذ مندان
ویژگیهای رهبران فکری:
1-    تماسهای زیاد با رسانه های جمعی
2-    تحصیلات بالا
3-    پویا تر از اعضای گروه
انواع نفوذمندان یا رهبران فکری
1-    نفوذمند گروهی
2-    نفوذمند محلی(منطقه ای) ( در آذربايجان غربي آقاي حسني تاثير گذار است )
3-    نفوذمند ملی ( در سطح كشور ريئس جمهور )
نفوذمند جهانی ( حضرت امام خميني )
 حكومت ها از نظر افلاطون  
فرد                             بهترین حکومت                      بدترین حکومت
گروه                          مونوآرشی                              دیکتاتوری(تیرانی)
عامه                           آریستوکراسی                          الیگارشی(نظامی)
                                  جمهوری                                 دموکراسی
«جمهوري» بدترین بهترین حكومت است .
«دموكراسي » بهترین بدترین حكومت است.
مونو آرشي : فيلسوف يا حكيم به يك كشور حكومت كند . (آرشي حكومت كردن )
بهترين حكومتها از نظر افلاطون مونوآرشي اريستو كراسي جمهوري
بدترين حكومتها از نظر افلاتون ديكتاتوري « تيراني »  
نکته:پیامهای شفاهی یا لفظی اگر از منبعی معتمد و نزدیک بیان شوند تاثیرشان از پیام رسانه ای بیشتر است.
نکته:هرچه پیام ها به سوی نفوذمندان به جای نفوذگیران هدایت شود تاثیر آن بیشتر خواهد بود.
ولايت يعني : اينكه من درد را بيش از تو مي فهمم .
ولايت : مجتهد عادل و آگاه به زمان بايد باشيم .   ولايت         كاريزما               عشق بر قلبها
ليبرال (دموكرات) : آمريكا ، فرانسه، انگليس
سوسيال(دموكرات) : سوئد ، سوئيس ، دانمارك ، نروژ
لازاراسولد می گوید: اهمیت گروههای نخستین و شبکه های ارتباطی اولیه و تاثیرات آنها بیش از رسانه های جمعی است . این فرد فرضیه ای ارائه کرده که بنابر آن گروه نخستین و همدردی میان اعضای آن نوعی سد موثر در برابر تاثیرات رسانه های همگانی است در این نظریه مشخص شده است که در تصمیم گیری ها از رهبر فکری یعنی از کسی که به عنوان کارشناس از سوی همتایان خود پذیرفته شده است بیش از رسانه های جمعی یا همگانی پیروی می شود.
پیام دهنده موفق در ارتباط جمعی کسی است که به دومطب توجه کند:
1-    چه میخواهد در پیام خود بگنجاند؟
2-    دانسته های خود را چگونه به عنوان پیام ارائه کند؟
گروه نخستین شامل : خانواده ،همسایگان ،همکلاسی های ، همکاران می باشد.
به اعتقاد کولی گروه نخستین یک واحد اجتماعی محدود است که در آن افراد با یکدیگر روابط مستقیم،وابستگی به ارزشهای خاص،همراه با صمیمیت و پیوستگی دارند.(ارتباط مشخص و مستقیم است)
درمیان گروههای نخستین خانواده در شکل گیری عقاید و رفتارها تاثیر تعیین کننده دارد.
بسیاری از هنجارها و رفتارها و ویژگیهای شخصیتی فردی قبل از 10سالگی در فرد تثبیت می شود
نکته: والدین فرزندان خود را براساس ارزشها و باورهای خود پرورش می دهند.
نکته: تحقیق آقای برنارد برسون : در سال 1948 در آمریکا 75%از رای دهندگان به کاندیداهای منتخب پدرشان رای دادند.
نکته:اين مسئله درجوامع سنتی فرق می کند!! بيشترين تاثير در جوامع سنتي از راديو و تلوزيون است.
گروههای دومین: گروههای ثانوی حالت رسمی دارند . روابط آنها کمتر مبتنی بر احساسات و عواطف است. اعضای کلوپ ها ،دانشجویانی که در یک سازمان کار می کنند ،سازمانهای سیاسی،انجمن های صنفی و شغلی اعضای گروه دوم هستند.هر چه جوامع پيچيده باشد ، افزايش گروههاي ثانوي بيشتر است .
 بسیاری از مراودات و روابط اولیه ودوستانه در متن گروههای ثانوی شکل می گیرد.
پویایی گروهی یعنی چه:
 تلاش و تعامل فرد در گروه کوچک است. پویایی به کلیه فشارها و نیروهای پیچیده اطلاق می شود که موقعیت ها و مواضع متعدد گروهی فرد در گروه رفتاری متفاوت با آنچه در تنهایی نشان می دهد دارد. فرد در گروه تغییر پذیر است. در واقع قدرت گروه به اندازه ایست که میتواند رفتار فرد را تغییر دهد و آنرا منطبق با هنجارهای گروهی سازد.
جنبه های مهم افکار عمومی شامل موارد زیر است :
1-وسعت(چه بخشی از مردم عموم را تشکیل می دهند؟)
2-جهت(موضع عموم مردم در رابطه با آن موضوع سیاسی چیست؟)
3-اهمیت(یک مسئله یا یک موضع خاص سیاسی برای عموم مردم چه قدر اهمیت دارد؟)
4-درجه حمایت(یک موضوع سیاسی یا یک نماینده تا چه حد از حمایت عمومی برخوردار است؟)
نکته: تمام موارد بالا قابل تغییر است و این تغییرات باید توسط سیاستمداران مورد توجه قرار گیرد افکار عمومی آن محیطی است که سیاست مداران در آن با رعیات شرایط و نیازها و خواسته های آن فعالیتهای سیاسی خودرا تنظیم می کنند.
قدرت عمومی مردم با شیوه های زیر محدود می شود:
1-    حضور و نفوذ عموم با درجه تخصصی و تکنیکی بودن یک بحث تغییر پیدا میکند . هنگامی که شرکت در یک مناظره سیاسی و موضع گیری در قبال آن آشنا بودن به جزئیات مسئله را طلب میکند عموم مردم به علت نداشتن آگاهی های لازم از شرکت و موضع گیری ناتوان خواهد بود.
2-    بدیهی است که باید به مردم آگاهی های لازم داده بشود . نظامهایی که در دادن آگاهی های همه جانبه به عموم مردم اولویت قائل نمی شوند و حتی از راههای مستقیم و راههای غیرمستقیم مانع آن می شوند مشارکت عموم مردم را مطلوب نمی دانند.
3-    عموم مردم معمولا در تعیین اولویت های خود میان سیاست های متفاوت و مخارج آن تفاوت قائل نمی شوند مثلا : عموم مردم در آن واحد طرفدار کاهش میزان مالیات بر درآمد و بهتر شدن سیستم بهداشت یا تحصیل رایگان هستند.
4-    سیاست مداران درتعیین سیاست مطلوب مشورت با سازمان های ذیربط و گروههای فشار را بر مشورت با عموم مردم ترجیح می دهند .
 يك انسان آزاد به دنيا مي آيد                        Liberty = Freedom
آزادي تا جايي است كه مزاحم آزادي ديگران نشويد .
ماركس : كمون اوليه(سنتي) فئودالي(سنتي) سرمايه داري ( براي فرايض ديني اگر پول داري انجام بده اگر پول نداري انجام نده )(صنعتي)
سوسياليسم: ثروت مشترك مي شود(صنعتي)
كمونيسم مالكيت فردي وجود ندارد (صنعتي)
پايه گذار كمونيسم = ماركس ( كمونيسم ماه عسل نظام سرمايه داري است )
 یکی از مهمترین روشها برای بالابردن نفوذ عموم مردم نظر سنجی های عمومی است . که سازمانهای پژوهشی دولتی و غیر دولتی انجام می دهند هدف این نظر سنجی ها تعیین خواستها و اولویت های عموم مردم است . در نتیجه این گزارشها باید روشهای پذیرفته شده آماری تاثیر داده شود در غیر اینصورت خود این گزارش ها وسیله ای برای تشدید تضادهای میان دولت و اوپوزیسیون(مخالف دولت) و یا دیدگاههای متفاوت موجود می گردد و اعتبار خودرا از دست خواهند داد.
مثال: تهيه گزارش درباره اعتياد ، چند درصد از جوانان معتاد هستند و براي اصلاح آنها گزارش تهيه ميشود با استفاده از افكار عمومي .
افکار عمومی دیپلماسی عمومی (ایران آمریکا)
براساس تز حلقه میانی دیوار آهنین آیزن هاور، ایران یکی از پایگاههای مستحکم آمریکا در منطقه بود و بر مسائل زیر تاکید داشت:
1-    حفظ امنیت و تمامیت ارضی ایران
2-    رفاه اقتصادی
3-    ایجاد اصلاحات داخلی 
4-    بالا بردن جایگان ژئوپلوتیک و پرستیژ ایران
دیپماسی عمومی آمریکا داراي مولفه هاي:
1-    جغرافیای استراتژیک
2-    اراده معطوف به هژمون
3-    اطلاعات معطوف به کاهش مقاومت ها
آمريكا دنبال مشروعيت نيست و افكار عمومي دنيا برايش مطرح نيست . زيرا مي خواهد گذر از ابر قدرت بودن را به هژمون تبديل شدن ، را پشت سر بگذارد و بسيار خطرناك است .
هژمون : قدرت مطلق جهان و همه جانبه 
در سطح بين الملل : مقدورات و ثروت ، شهرت ، سواد زياد داشته باشيد قوي ت خواهيد بود و محسورات كمتري خواهيد داشت.
دکترین امنیتی فعلی آمریکا(سيستم حكومتي آمريكا علم محور است و دكترين ها در آمريكا خيلي مهم هستند)
1-    نظم نوین جهان (ژئوپتیک ایران -مناقشه اعراب و اسرائیل)
2-    جنگ تمدنها (اسلام/ایرانکنفوسوزيسيون/چین)
3-    جنگ پیش دستانه (پيش دستي كردن در جنگ)
خانم كاندوريزارايس گفت استراتژی آمریکا سرپایه دارد.
1-    مخالفت جدی با تروریسم و کشورهای یاغی(ایران-عراق-کره شمالی)
2-    ایجاد هم سویی با قدرتهای بزرگ
3-    ترویج رفاه و دموکراسی
آقای گوردن هان : در نامه ای به روزولت نوشت.(70سال پیش) افزایش توان ملی ایران به ضرر منافع ملی آمریکا بوده و نباید اجازه دهیم دولت مقتدر و مستقلی در ایران حاکم شود استقلال کشور ایران و دولت مقتدر ،قابل تحمل است اما دستیابی قدرت مستقل در ایران به اقتدار برای آمریکا مخاطره آمیز است .
نكته : در سياست خارجي بحث منافع و منابع مطرح مي شود.       محسورات = مقدورات
 محورهای تقابل آمریکا با ایران :
1-    تروریست
2-    حقوق بشر
3-    دستیابی به سلاحهای کشتار جمعی
4-    صلح اعراب و اسرائیل
5-    دخالت ایران در کشورهای دیگر
ارکان و عناصر دیپلماسی عمومی محافظه کاران در آمریکا علیه ایران:(ديپلماسي عموميشان)
1-    حذف تحلیل گران و صاحب نظران امور خاورمیانه و جهان اسلام که با سیاست های آمریکا مخالفند
2-    استفاده از رسانه های جمعی و تهاجم تبلیغاتی به منظور تغییر رژیم های منطقه
3-    معرفی دشمن ساختگی به منظور جلب حمایت مردم آمریکا
4-    جایگزینی اسلام گرایان در آمریکا با مسلمانان سکولار(جدايي دين از سياست)
5-    طرح موضوعات مرتبط با نگرانی های امنیتی و سیاسی آمریکا(تروريسم)
نکته: بزرگترین چالش آمریکا نابودی سلاح کشتار جمعی عراق نبود بلکه تغییرات در خاور میانه بود.
نكته : ايران نياز مند بررسي دقيق هزينه ها و منافع اشغال عراق است و بايد توجه كند كه در محارصه كمربند امنيتي آمريكا در منطقه قرار دارد اين حوزه شامل بحرين ، كويت ، تركيه ،آذربايجان ، ازبكستان ، افغانستان و پاكستان مي شود .
نكته : ايران بطور جدي بايد درصدد خلع سلاح كامل عراق و حفظ وحدت و يكپارچگي آن باشد ، چرا كه هنوز اين نگراني وجود دارد كه نزاع در كشور به سمت مرزهاي ايران كشيده شود چون يك رابطه مي باشد.
تاکتیکهای ایران برای مقابله با آمریکا:
1-    گسترش همکاری با اروپا
2-    طنش زدایی
3-    ارتقاء جایگاه ایران در سطح بین المللی و سازمانهای بین المللی
4-    تعمق روابط با اعراب حوزه خلیج فارس
5-    ایجاد ثبات در روابط با ترکیه ،پاکستان،عراق
6-    ارتقاء آمادگی نظامی
7-    بالا بردن رفاه اقتصادی یا اجتماعی در داخل
مولفه های دیپلماسی عملیاتی ایران :
1-    بازی با پارامترهای اقتصادی قدرت (گاز ،نفت)
2-    نظامی و امنیتی شدن عرصه روابط بین الملل پس از 11سپتامبر
3-    ظهور مداخله جویانه تر آمریکا در صحنه های جهانی
4-    مطالعه هژمون آمریکا در مناطق مختلف مخصوصا در خلیج فارس
5-    بازگشت مجدد ژئوپلوتیک
6-    تعامل بسیار نزدیک آمریکا و اسرائيل
ایران در عملیات دیپلماتیک خود باید این اقدامات را انجام دهد:
1-    گسترش انجام مذاکرات دیپلماتیک
2-    چند جانبه گرایی در عرصه جهانی( رابطه با چين و روسيه ، اتحاديه اعراب و آمريكاي جنوبي و ....گسترشدهد.
3-    تاکید بر راهبرد تنش زدایی در روابط بین الملل

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: